O nás
Pedagogická Inspirála stojí na půdorysu institucí, projektů a aktivit, které podporují práci českého učitele od roku 1995:
vydavatelství vida! (dětské knihy, výukové soubory, hudební nosiče)
didaktické divadlo Abraka Muzika (vzdělávací představení, primární prevence, výukové programy, metodické dílny)
PaedDr. Petr Novák (odborné poradenství, metodická podpora, semináře, webináře, workshopy
dlouhodobé zkušenosti s námi má přibližně 200 dlouhodobě a soustavně spolupracujících škol
Pedagogická Inspirála je nejen přirozeným vyústěním námi dosud realizovaných podpůrných a vzdělávacích aktivit. Založení společnosti bylo iniciováno poptávkou po dalším vzdělávání učitelů základních škol, zájmem o projekty podporující profesní růst, ale také snahou přispět ke konsolidaci profesních postojů kolegyň a kolegů v mnohdy rozbouřených vodách aktuálního vývoje českého školství a pedagogiky.
Považujeme za užitečné a smysluplné podporovat profesní solidaritu, profesní růst, profesní sebevědomí i profesní prestiž.
Považujeme za užitečné a smysluplné být zprostředkovateli sdílené zkušenosti, osvědčených postupů i nových poznatků.
Baví nás organizovat přátelská setkání (semináře, workshopy, společenské eventy, metodické dílny, zájmová kolegia) s cílem inspirovat, informovat, obohacovat a vzdělávat.
Naší vizí je vytvoření spolehlivého, vstřícného a přátelského poradenského zázemí pro každého, kdo má chuť, odvahu a vůli čelit výzvám každodenní i příležitostné pedagogické praxe.
Příběh Pedagogické Inspirály
Když se před lety otevřely nové příležitosti v oblasti základního vzdělávání, nastalo divoké období hledání, zkoušení, tápání, tu více, tu méně sofistikovaného uplatňování dosud nevyzkoušených pedagogických směrů, organizačních i metodických alternativ a jejich nejrůznějších hybridů a fúzí. Bylo to jedno velké pedagogické dobrodružství, jehož experimenty někdy vyústily v nadějnou vzdělávací variantu, jindy končily ve slepých uličkách. Dnešní lektoři Pedagogické Inspirály se tehdy nemohli znát, zvláště, když jeden z nich byl na světě sotva pár měsíců.
A tak, zatímco Robin pozoroval svět z kočárku. Petr, v té době učitel a později ředitel na malotřídce, se snažil v překotném vývoji českého školství zorientovat. Postupně vystudoval a vyzkoušel waldorfskou pedagogiku i výuku typu Montessori, zabýval se dostupnými vzdělávacími alternativami, ověřoval v praxi osvědčené i vlastní metodické přístupy, snažil se propojit českou školskou tradici s přitažlivými koncepcemi z jiných koutů světa. Nadšené experimentování postupně přerostlo v pevně ukotvený koncept pedagogiky jako nekonečně proměnlivé, dobrodružné a místy lehce nevyzpytatelné cesty za vzděláním a životní způsobilostí postavené na pevných morálních postojích. Vydat se na tuto adventuru v roli průvodce je odvážné, náročné a zavazující ale také záslužné, užitečné a smysluplné. Praxe, praxe, praxe, otevřenost, sebereflexe, ochota vnímat změny a ochota se měnit. Důležité poznání - Ano, je to potřebné má to smysl. A tak po období hledání nastoupil čas systematického shromažďování a ověřování praktických poznatků, které jsou stavebními kameny pedagogické profesionality. Všechny otázky týkající se role učitele jako poučeného znalce všech křižovatek, zákrutů a serpentin na cestě za vzděláním se zdály být zodpovězeny. Až na dvě zásadní. Nepochybujeme o smyslu a významu vzdělání, víme tedy PROČ. Máme děti i učitele, víme tedy S KÝM. Máme zázemí státních, soukromých, klasických, alternativních, komunitních i domácích škol, víme tedy KDE. Pro všechny varianty vzdělávání dokážeme vytvořit časový plán, víme tedy KDY. Dynamika vývoje lidského poznání společně s akcelerací společenských změn nám ovšem do systému vnáší dvě proměnné. Průběžně se aktualizuje obsah, průběžně se v závislosti na vývoji dětské osobnosti mění způsoby práce. Nad vším se tedy trvale a nepřehlédnutelně vznášejí dvě superdůležité otázky: CO? a JAK? A požadavek rychlé reakce na nové výzvy je čím dál tím naléhavější.
Byla to právě přirozená poptávka po adekvátním obsahu a nových efektivních metodách učení, která v roce 2016 přivedla Petra a Robina ke spolupráci na společném projektu. Ke slovu přišly zážitková pedagogika, projektové vyučování, tandemová výuka, vývoj metodických a výukových materiálů pro ZŠ, realizace vzdělávacích vystoupení interaktivního didaktického divadla, podpora rozvoje sociálních a komunikačních kompetencí, primární prevence, budování nástrojů pro rozvoj gramotností, mentoring, mediace a psychologická podpora. Do kooperace budoucích lektorů Pedagogické Inspirály se velmi pozitivně promítly rozmanité zkušenosti se vzdělávací praxí, rozmanitá pojetí pedagogické kreativity, rozmanité způsoby uplatnění inovací, rozmanité postoje k příležitostem a výzvám. Názorová diverzita, nadšení pro věc, cílevědomost, originalita i spousta dalších společných a sdílených hodnot přispěly k vytvoření kompaktního tandemu disponujícího bohatým informačním a strategickým arzenálem a svébytným stylem lektoringu, který se stal vyhledávanou součástí workshopů podporujících další vzdělávání pedagogů. Erudice lektorů Pedagogické Inspirály našla pevné místo a spolehlivé uplatnění na českých základních školách.