O nás

Pedagogická Inspirála stojí na půdorysu institucí, projektů a aktivit, které podporují práci českého učitele od roku 1995:

  • vydavatelství vida! (dětské knihy, výukové soubory, hudební nosiče)

  • didaktické divadlo Abraka Muzika (vzdělávací představení, primární prevence, výukové programy, metodické dílny)

  • PaedDr. Petr Novák (odborné poradenství, metodická podpora, semináře, webináře, workshopy

  • dlouhodobé zkušenosti s námi má přibližně 200 dlouhodobě a soustavně spolupracujících škol

Pedagogická Inspirála je nejen přirozeným vyústěním námi dosud realizovaných podpůrných a vzdělávacích aktivit. Založení společnosti bylo iniciováno poptávkou po dalším vzdělávání učitelů základních škol, zájmem o projekty podporující profesní růst, ale také snahou přispět ke konsolidaci profesních postojů kolegyň a kolegů v mnohdy rozbouřených vodách aktuálního vývoje českého školství a pedagogiky.

Považujeme za užitečné a smysluplné podporovat profesní solidaritu, profesní růst, profesní sebevědomí i profesní prestiž.

Považujeme za užitečné a smysluplné být zprostředkovateli sdílené zkušenosti, osvědčených postupů i nových poznatků.

Baví nás organizovat přátelská setkání (semináře, workshopy, společenské eventy, metodické dílny, zájmová kolegia) s cílem inspirovat, informovat, obohacovat a vzdělávat.

Naší vizí je vytvoření spolehlivého, vstřícného a přátelského poradenského zázemí pro každého, kdo má chuť, odvahu a vůli čelit výzvám každodenní i příležitostné pedagogické praxe.


Příběh Pedagogické Inspirály

Když se před lety otevřely nové příležitosti v oblasti základního vzdělávání, nastalo divoké období hledání, zkoušení, tápání, tu více, tu méně sofistikovaného uplatňování dosud nevyzkoušených pedagogických směrů, organizačních i metodických alternativ a jejich nejrůznějších hybridů a fúzí. Bylo to jedno velké pedagogické dobrodružství, jehož experimenty někdy vyústily v nadějnou vzdělávací variantu, jindy končily ve slepých uličkách. Dnešní lektoři Pedagogické Inspirály se tehdy nemohli znát, zvláště, když jeden z nich byl na světě sotva pár měsíců.

A tak, zatímco Robin pozoroval svět z kočárku. Petr, v té době učitel a později ředitel na malotřídce, se snažil v překotném vývoji českého školství zorientovat. Postupně vystudoval a vyzkoušel waldorfskou pedagogiku i výuku typu Montessori, zabýval se dostupnými vzdělávacími alternativami, ověřoval v praxi osvědčené i vlastní metodické přístupy, snažil se propojit českou školskou tradici s přitažlivými koncepcemi z jiných koutů světa. Nadšené experimentování postupně přerostlo v pevně ukotvený koncept pedagogiky jako nekonečně proměnlivé, dobrodružné a místy lehce nevyzpytatelné cesty za vzděláním a životní způsobilostí postavené na pevných morálních postojích. Vydat se na tuto adventuru v roli průvodce je odvážné, náročné a zavazující ale také záslužné, užitečné a smysluplné. Praxe, praxe, praxe, otevřenost, sebereflexe, ochota vnímat změny a ochota se měnit. Důležité poznání - Ano, je to potřebné má to smysl. A tak po období hledání nastoupil čas systematického shromažďování a ověřování praktických poznatků, které jsou stavebními kameny pedagogické profesionality. Všechny otázky týkající se role učitele jako poučeného znalce všech křižovatek, zákrutů a serpentin na cestě za vzděláním se zdály být zodpovězeny. Až na dvě zásadní. Nepochybujeme o smyslu a významu vzdělání, víme tedy PROČ. Máme děti i učitele, víme tedy S KÝM. Máme zázemí státních, soukromých, klasických, alternativních, komunitních i domácích škol, víme tedy KDE. Pro všechny varianty vzdělávání dokážeme vytvořit časový plán, víme tedy KDY. Dynamika vývoje lidského poznání společně s akcelerací společenských změn nám ovšem do systému vnáší dvě proměnné. Průběžně se aktualizuje obsah, průběžně se v závislosti na vývoji dětské osobnosti mění způsoby práce. Nad vším se tedy trvale a nepřehlédnutelně vznášejí dvě superdůležité otázky: CO? a JAK? A požadavek rychlé reakce na nové výzvy je čím dál tím naléhavější.

Byla to právě přirozená poptávka po adekvátním obsahu a nových efektivních metodách učení, která v roce 2016 přivedla Petra a Robina ke spolupráci na společném projektu. Ke slovu přišly zážitková pedagogika, projektové vyučování, tandemová výuka, vývoj metodických a výukových materiálů pro ZŠ, realizace vzdělávacích vystoupení interaktivního didaktického divadla, podpora rozvoje sociálních a komunikačních kompetencí, primární prevence, budování nástrojů pro rozvoj gramotností, mentoring, mediace a psychologická podpora. Do kooperace budoucích lektorů Pedagogické Inspirály se velmi pozitivně promítly rozmanité zkušenosti se vzdělávací praxí, rozmanitá pojetí pedagogické kreativity, rozmanité způsoby uplatnění inovací, rozmanité postoje k příležitostem a výzvám. Názorová diverzita, nadšení pro věc, cílevědomost, originalita i spousta dalších společných a sdílených hodnot přispěly k vytvoření kompaktního tandemu disponujícího bohatým informačním a strategickým arzenálem a svébytným stylem lektoringu, který se stal vyhledávanou součástí workshopů podporujících další vzdělávání pedagogů. Erudice lektorů Pedagogické Inspirály našla pevné místo a spolehlivé uplatnění na českých základních školách.